Friday, May 8, 2015

PENTINGNYA FOLIC ACID Untuk Ibu Hamil



Apa Itu Folic Acid?
Folic Acid adalah vitamin B yang juga dikenali sebagai B9 yang sangat penting kepada wanita sebagai persediaan untuk mengandung. Ia juga penting untuk membentuk saraf tunjang bayi yang lebih sempurna pada peringkat awal kehamilan.


Dr. Hamid Arshat pun mencadangkan untuk mengambil Folic Acid sebagai persediaan untuk mengandung.

Mengapa Folic Acid Penting?
  1. Mengurangkan kecacatan saraf tunjang (neural tube defect) seperti gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida) dimana bayi yang dilahirkan dengan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna atau langsung terbentuk (annecephlay / encephalocele).
  2. Mengurangkan keguguran, lahir mati dan kelahiran pra matang dan kekurangan darah (anemia).
  3. Mengurangkan kecacatan lain pada bayi seperti sumbing langit (cleft palate), kecacatan pada jantung, pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama (limb reduction), kecacatan pada sistem pembuangan air kencing (urinary system) dan sebagainya.
Folic Acid sangat penting untuk ibu hamil bagi mengelakkan risiko keguguran. Folic Acid dianggap sebagai makanan otak yang juga dikenali sebagai folat atau folasin yang merupakan salah satu kumpulan vitamin B (B9). Badan kita memerlukannya untuk penghasilan tenaga, penghasilan sel darah merah dan juga norefrinefrina serta serotonim (komponen kimia dalam saraf).

Ia turut memainkan peranan dalam membantu penghasilan DNA (bahan genetik badan) yang akan memulihkan fungsi otak dan merupakan komponen kritikal cecair tulang belakang. Ia juga menguatkan imuniti dengan membantu dalam pembentukan yang sesuai dan fungsi sel darah putih.

Oleh kerana ia berfungsi sebagai koenzim dalam sintesis DNA dan RNA, ia adalah penting untuk pecahan dan penyalinan sel yang sihat. Folic Acid juga turut terlibat dalam metabolisme protein, dan telah digunakan dalam pencegahan dan rawatan folic acid anemia.

Vitamin Shaklee apa yang ada Folic Acid?


Folic acid perlu diambil sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum mengandung. Dan ketika disahkan mengandung, ibu hamil digalakkan mengambilnya sehingga bayi lahir.

Jadi, ibu hamil diluar sana, jangan mengabaikan pengambilan folic acid ini ye. Ianya baik untuk ibu hamil dan bayi di dalam kandungan.

Nak dapatkan produk Shaklee? Boleh cari Azie ye.

Dapatkan diskaun sehingga 20% hari ini dengan mendaftar sebagai AHLI SHAKLEE dan anda akan dapat :
{+} Keahlian seumur hidup
{+} Tidak ada yuran tahunan
{+} Tidak perlu beli produk untuk kekalkan keahlian
{+} Dapat "cash back" jika cukup syarat

Sila hubungi Azie untuk pendaftaran ahli dan pembelian produk Shaklee.

Sms/Whatsapp : 012-6930770
Email : mamafarzana77@gmail.com

** COD Area Taman Tuanku Jaafar, Taman Pinggiran Senawang, Taman Bandar Senawang, Taipan Senawang, Taman Tasik Jaya, Seremban Jaya, Ampangan, Sikamat, Paroi, Seremban, Senawang, Seremban 2 dan kawasan sekitarnya.

** Penghantaran keseluruh Malaysia menggunakan POSLAJU, GDEX dan CITYLINK.

BOLEH KLIK LINK DI BAWAH JUGA :
 
Set Hamil Shaklee Trimester 1,2 & 3
Testimoni Set Hamil Shaklee

0 comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...