Wednesday, November 12, 2014

Cara Merawat PCOS

Salam pembaca semua..

Setiap pasangan yang berkahwin pasti menanti berita gembira bila si isteri disahkan hamil. Lagi seronok sekiranya "bunting pelamin". Tak perlu nak tunggu lama-lama untuk dapat baby.

Tetapi bila lambat hamil, mesti terdetik dihati si isteri, "kenapa aku tak mengandung lagi?", "aku ada penyakit ke?", "aku mandul ke?". Mulalah rasa risau dan tertekan. Ditambah lagi dengan kawan-kawan yang kahwin lambat daripada anda tetapi dah pun hamil.

Kebanyakan masyarakat kita kurang mengambil berat tentang kesihatan sewaktu muda. Senang cakap kalau kaum wanita, masa sekolah dulu dan masa masuk universiti selalu kena senggugut yang teruk , tetapi menganggap itu perkara biasa. Sebab tiap-tiap bulan perkara yang sama akan berlaku. Jadi anda menganggap ianya normal. Betul tak?

TAHUKAH ANDA?
Sebenarnya kekerapan anda kena sakit yang tidak dapat dibendung adalah petanda kepada masalah lain.

Panjang betul mukaddimah Azie...
Ok, straight to the  point, Azie nak cerita mengenai PCOS.

Apa Itu PCOS?

PCOS (Polycytic Ovary Syndrom) adalah ganguan endoktrin yang paling biasa dikalangan wanita yang memberi kesan kira-kira 5% - 10% kepada wanita di dalam usia reproduktif. Secara lebih tepat lagi, ia adalah suatu keadaan dimana kilang telur atau ovari seseorang membengkak akibat telur didalamnya terperangkap dan tidak dapat menetas pada waktu subur. Lama-kelamaan situasi ini akan mengakibatkan seseorang wanita mengalami masalah kesuburan dan seterusnya menjejaskan keupayaan wanita tersebut untuk hamil.



Biasanya, pada setiap kitaran haid, banyak folikel kecil tumbuh di ovari dan telur terbentuk. Pada pertengahan kitaran, atau ovulasi, satu telur dilepaskan dari salah satu ovari dan semua folikel lain menjadi lebih matang dan rosak. Walau bagaimanapun, dalam PCOS, ovulasi tidak berlaku dan telur tidak dikeluarkan. Folikel tidak dipecahkan tetapi diisi dengan cecair dan berubah menjadi sista (cyst). Ovari kemudiannya boleh membengkak dalam saiz yang kadang-kadang menjadi 2-5 kali lebih besar daripada biasa.

Doktor masih tidak pasti punca sebenar bagaimana PCOS boleh berlaku. 

Tetapi kajian menunjukkan bahawa :

PCOS terjadi disebabkan oleh beberapa faktor utama seperti genetik. Selain itu, insulin juga dikaitkan dengan terjadinya masalah PCOS ini. Ini berlaku apabila tubuh seseorang tidak dapat menggunakan insulin secara efisyen yang akan menyebabkan peningkatan bahan tersebut dalam tubuh. Insulin yang tinggi ini merangsang penghasilan hormon androgen (hormon sex lelaki ) yang menggangu kesuburan wanita. Pesakit PCOS juga seringkali mempunyai penyakit kencing manis kerana gula dalam makanan mereka tidak dapat ditukar kepada tenaga dalam tubuh.

Tanda-Tanda Anda Menghidap PCOS :

1. Pertumbuhan rambut yang berlebihan di muka, dada atau perut.
2. Haid yang tidak teratur atau tidak datang haid
3. Pendarahan tidak normal dari rahim.
4. Tekanan darah tinggi.
5. Jerawat.
6. Obesiti
7. Penipisan rambut atau rambut gugur seperti hendak botak.
8. Kesukaran untuk hamil atau ketidaksuburan.
9. Tanda-tanda penyakit kencing manis, seperti dahaga atau buang air kecil yang berlebihan.

Ada tak tanda-tanda pada diri anda? Cuba check, kalau ada anda harus lakukan sesuatu mulai sekarang.

Langkah Yang Boleh Diambil Oleh Pesakit PCOS :

1. Kawal pemakanan supaya dapat mengurangkan berat badan dengan mengurangkan pengambilan makanan manis dan berlemak.
2. Penggunaan ubat-ubatan untuk mengawal kencing manis.
3. Penggunaan ubat-ubatan untuk meningkatkan kesuburan seperti clomiphene.
4. Suntikan hormon Gonadotrophin untuk kesuburan.
5. Rawatan laparoscopy dan ovarian drilling.
6. Pengambilan supplemen yang betul dan sesuai.

Antara supplemen yang boleh diamalkan oleh pesakit PCOS adalah GLA COMPLEX, ALFALFA dan OMEGA GUARD .

Istimewanya GLA COMPLEX Shaklee kepada pesakit PCOS ialah :
  • Membantu membetulkan kitaran haid.
  • Mengawalatur proses dalaman wanita.
  • Menyediakan medium yang subur untuk proses persenyawaan.




Bagaimana GLA COMPLEX Shaklee dapat membantu meningkatkan kesuburan?
  • GLA COMPLEX membantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti dikenali sebagai "mukus serviks putih telur". Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah, likat dan sangat-sangat membantu sperma berenang terus ke uterus, ke tiub Fallopio dan terus ke ovum. Cecair serviks yang sangat subur ini juga akan membantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam tiub Fallopio.
Bagaimana ALFALFA Shaklee dapat membantu meningkatkan kesuburan ?
  • ALFALFA diamalkan oleh wanita terutamanya bagi mereka yang rasa "sakit ketika bersama". Alfalfa dapat membantu mengatasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut, sakit pinggang yang melampau setiapkali haid datang. Selain itu, Alfalfa turut membantu dalam hubungan suami isteri iaitu ALFALFA bertindak seperti Kacip Fatimah.
 
 Bagaimana OMEGA GUARD Shaklee dapat membantu meningkatkan kesuburan?
  • Bagi wanita, OMEGA GUARD  membantu mengurangkan gumpalan pada dinding uterus dan membolehkan telur yang telah disenyewakan dapat melekat dengan sempurna.
 
Walaupun PCOS ini menjejaskan kesuburan, namun dengan penggunaan ubat-ubatan moden, pemakanan yang sihat serta pengambilan supplemen yang betul dan konsisten seseorang itu masih berpeluang untuk memperolehi anak. Apa yang penting adalah sentiasa berusaha tanpa jemu, kawal emosi, elakkan stress dan banyakkan berdoa. Dapatkan nasihat daripada pengamal perubatan yang bertauliah untuk masalah anda dan sentiasa berfikiran positif.

TESTIMONI

Testimoni daripada Puan Azu yang menghidap PCOS dah berjaya hamil dengan ikhtiarnya menggunakan produk Shaklee. Anda diluar sana yang ada masalah PCOS ni jangan berhenti berusaha untuk mendapat zuriat ye.

Bak kata Puan Azu" Insyaalllah ada jalannya".

Dah nampak salah satu usaha untuk meningkatkan kesuburan dan mengatasi masalah PCOS yang merupakan salah satu punca lambat hamil?
Nak cuba consume produk Shaklee?
Hubungi Azie, insyaallah Azie akan bantu anda untuk consume produk Shaklee yang bersesuaian dengan anda.


Dapatkan harga istimewa produk & konsultansi percuma sekiranya anda membuat pembelian produk daripada Azie.

Jom join ahli untuk mendapatkan DISKAUN yang memang menjimatkan untuk setiap pembelian produk dan dapatkan BONUS sehingga 21% daripada Shaklee.
 ...........................................................
Nak order? Hubungi AZIE
Sms/Whatsapp: 012-6930770
Email: mamafarzana77@gmail.com

Pengedar sah Shaklee Taman Tuanku Jaafar, Taman Pinggiran Senawang, Seremban Jaya, Seremban Selatan, Senawang Jaya, Taman Bandar Senawang, Taman Tasik Jaya, Taipan Senawang, Sikamat, Ampangan, Seremban, Senawang, Seremban 2 dan kawasan sekitarnya.

Penghantaran keseluruh Malaysia menggunakan POSLAJU, GDEX dan CITYLINK.





0 comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...